کریستال اصالتا در طبیعت و به دلیل فشار لایه های زمین طی یک پروسه طبیعی ایجاد می شود که مرغوبترین نوع کریستال است. کریستال های موجود در بازار که در صنعت روشنایی و در لوستر های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، دارای طیف وسیعی از کیفیت و قیمت می باشند.

در سال 1969 روشی برای تولید کریستالهای مصنوعی ابداع شد به طوری که طبق استاندارد اروپا شیشه ای که 24% از ترکیبات آن را سرب تشکیل دهد به عنوان کریستال شناخته می شود. بنابراین تفاوت کریستال و شیشه در میزان سرب مورد استفاده در آن می باشد. تشخیص کریستال و شیشه در نگاه اول بسیار سخت است اما تفاوت در انعکاس نور بازنابی به کریستال است که طیف رنگین کمانی در کریستال ایجاد می گردد در حالی که این طیف در نمونه گوی شیشه ای ایجاد نمی شود.

انعکاس نوری که کریستال از منبع نوری  ایجاد می کند، نور را به صورت بسیار زیبایی شکل می دهد در صورتیکه این امکان در نمونه گوی های شیشه ای وجود ندارد. گوی های شیشه ای در طی مدت زمان و در اثر عواملی مانند حرارت و نور آفتاب، تغییر رنگ داده و به رنگ نباتی در می آیند. همچنین این گوی ها، گرد و غبار و ذرات معلق در فضا را به خوبی جذب کرده و خیلی زود کثیف می شوند.

در عین حال ایجاد تمایز بین کریستال و شیشه، مستلزم داشتن تجربه کافی است به طوریکه شناسایی انواع کریستال تنها توسط متخصصین امکان پذیر است.

منبع : دپارتمان تعمیرات لوستر